یاسمن جون دختر دوست داشتنی ما

عشق زندگی مامان بنفشه و بابا کاظم

سفرنامه 2

سلام  به همه

خوب امروز اومدم تا ادامه  سفرنامه  رو  براتون بنویسم .

************************

خوب  تا اونجا نوشتم که  از  سوئد  به طرف هامبورگ  با  دایی جون همسری و  دختر گلش ایدا  به راه  افتادیم .

هوا  اون  روز خیلی  سرد بود و  بارون  هم میومد .دایی  جون  هم با  سرعت  زیاد  در حال  رانندگی  بود  که  من  همش میترسیدم  چون  هوا بارانی  بود  و  زمین ها  سر  بود و  هم  دید  بیرون  چون هوا هم داشت  تاریک میشد  کم بود .

خلاصه تا  جای  کشتی  رسیدیم  باز هم هوا  تاریک  شد  و دوباره  نتونستیم  دریا   رو  تو روشنی ببنیم .

ساعت  ۱۱  شب  بود که  رسیدیم  هامبورگ  و  رفتیم خونه  زن دایی  بزرگ  همسری .بعد  از  کمی  استراحت و شام  دختر خاله همسری  با همسرش  که  تازه  عروس  شده و  رفته  بود  المان  اومد  دیدنمون و  بعدش هم  دختر  عمه همسری  و همسرش  اومدن و  خیلی  اصرار  که  باید  بیاین خونه  ما  که ما  قبول نکردیم  و برای  فردا شب دعوتمون  کردن خونشون .

بعد از  رفتن مهمون ها   خوابیدیم و فردا  صبح بعر  از  خوردن  صبحانه  حاضر  شدیم  و با دایی  همسری و  زن دایی  رفتیم  تا  همسری  چند تا از دوستاشو  ببینه  .دختر خاله  همسری هم  اومد  و  اونم با خودمون بردیم .

اولین  روز  در  هامبورگ

اول  رفتیم  مسجد که  هم  مسجد  اونجا  رو  ببینیم  و هم نماز  ظهر  رو بخونیم  .دایی همسری ما رو رسوند  مسجد و خودش  خداحافظی  کرد و  رفت  به  طرف  مونیخ  چون هم کار  داشت  و هم  خانمش  تنها  بود .ازش  خیلی  تشکر  کردیم  که  این چند روز   برامون زحمت کشیدن  و  ما رو  بردن  سوئد  . بعد  از  نماز  با  زن دایی  و  دختر خاله همسری  رفتیم  به طرف  بازاری که  دوستهای همسری اونجا بودن .قسمتی از راه رو با اتوبوس  و  قسمتی از راه  رو  با مترو  رفتیم .

اونجا هم که  رفتیم  همش  بارون  میومد و  اول رفتیم  چند تا چتر خریدیم  که خیس  نشیم .بعد رفتیم و دوستهای همسری  رو  دیدیم .و  چرخی تو بازار  زدیم  و  شوهر  دختر عمه همسری  اومد  دنبالمون و ما رو برد چند تا پاساژ  رو دیدیم  . تا ساعت   ۶  شب  البته این وسط  رفتیم یک رستوران ایرانی  و  نهار خوردیم .

دومین  روز

بعد از بازار  رفتیم  خونه  و حاضر  شدیم  و  رفتیم  خونه  دختر  عمه  .اونجا  هم  چند از  فامیلها اومدن دیدینمون  و  همه  اصرار که باید  مهمون اونا  هم  بشیم  و خلاصه همه  ما رو  کلی  تحویل  گرفتن .

بلاخره  پدر شوهر  میزبان  موفق شد و برای  فرداش  ما رو دعوت کرد  خونشون .اون شب  دختر  عمه  همسری خیلی  زحمت کشیده بود  و خیلی خوش گذشت  .تا  ساعت  ۱  بودیم و بعد اومدیم خونه .فرداش  دوباره  دختر عمه  وهمسرش  اومدن  دنبالمون و  ما رو بردن  جاهای دیدنی  شهر  رو دیدیم  و بعدش  رفتیم  کمی خرید کردم .البته  قیمت ها خیلی  نثبت  (درست نوشتم) به اینجا گردون تر  بود  و  زیاد  خرید نکردم فقط  تا  جایی  که تونستم  لوازم  آرایش  خریدم که  خیلی  خوبه  و الان  میگم کاش  بیشتر  خریده  بودم .خلاصه  بعد از خرید  رفتیم کنار  دریا  هوا هم که  سرد  بود  یه چرخی زدیم و  بعد  رفتیم  قهوه  خوردیم  بعد  اومدیم خونه  و حاظر  شدیم و رفتیم مهمونی  .اون شب  هم خوش  گذشت وشب خوبی  بود .

روز  بعد  دوباره  دختر عمه همسری اومدن  دنبالمون  و رفتیم  دیدن  یکی از اقوام  همسری  که  بزرگ  فامیل  اونجا  بودن و  دیدنشون واجب بود .خیلی خوشحال شدن  از  اینکه  رفتیم و اونا رو دیدیم  .

خانواده  ۳  نفره ما (پایین خونه  اون فامیلمون که رفته بودیم دیدنشون)

شبش  هم  خونه  پسرشون دعوت  بودیم  .بع از  اونجا  رفتیم  دوباره بازار و من  کفش  و دوباره لوازم ارایش  خریدم و  سوغاتی هم برای  مامان و خواهرهای همسری و جاری جون  لوازم ارایش  و ......  خریدم .

تا  شب  تو بازار  بودیم اومدیم خونه و  رفتیم  مهمونی  خونه  نوه  عمه بزرگ  همسری .اون  شب هم  خیلی  خوش  گذشت وکلی  خندیدم و شوخی کردیم .خانم میزبان  یک غذایی  درست کرده بود که تو بعضی هاش فلفل  گذاشته  بود  که  ببینن  اون فلفلی ها  به شانس  کی میوفته  .قصدشون هم  این بود  که به همسری  بیوفته  وهمش  به همسر میگفتن بخور بخور . ولی از  شانس  بد به من  افتاد  که  حسابی  دهنم سوخت و موجب  خنده هممون  شد .تا الان هم که بهشون زنگ میزنیم  همش  میخندیم .این غذا یک نوع  غذای  محلی ما هست که  تقریبا  تو مایه های  پیراشکی( ولی اندازشون کوچیک تر )  هست که تو خمیر رو  باز  میکنیم  و  با قالب های کوچیک گرد قالب میزنیم و با مواد گوشتی پر  میکنیم و  میپیچونیم و  بعد  بخار پزشون  میکنیم و روش  هم قیمه  و  ماست سیر دار  و  نعناع  داغ میندازیم که  خیلی غذای خوشمزه ای هست و  همچنین  خیلی غذای  پر  زحمت  و  در  عین حال  پر  طرفدار.رسم  درست کردن این غذا هم همینه که  تو  چند تاش  فلفل  میزارن  تا  موقع سرو  غذا  ببینن  اون فلفلی  به کی میوفته  و  باعث  میشه  همه با هم شوخی کنن  و بخندن و  جو  شادی  بشه .

فرداش  پایین  خونه  زن دایی همسر جون  یک پاساژ ی  بود  که اون  روز  توش  فلومارک میشد  مثل جمعه بازار  ایران که هر کی جنس میاره  و میفروشه  ولی اینجا بیشتر  جنس های مارک دار که  تک و توک  میمونه  و سایز  نداره رومیارن اونجا و  با قیمت مناسب تر میفروشن و  بعضیها   هم جنس های  دست  دومشون رو میارن  .صبح بعد از خوردن  صبحانه  رفتیم  پایین  که همه بساطشونو  پهن کرده بودن که  هر چی  گشتم  چیز  بدر بخوری پیدا نکردم .فقط برای  یاسی جون یم کفش  مارک  دار  خیلی  قشنگ که  چون  فقط  یک  سایزش مونده  بود  رو ارزون تر میداد  خریدم  و  یک  عروسک خوشکل  که  تخت   و  پتو  و  تشک و  بالشت  داره  و  لوازم  پزشکی داره .اونو  براش  خریدیم  و  تو  خونه که اوردیم  و  تختشو  وصل کردیم  و لوازمشو  در  اوردیم  دیدیم  نه بابا  این  عروسکه خیلی  کارا  میکنه و  جالبه  .دستشوکه  فشار  بدیم  مامان  میگه  دشت  دیگشوکه  فشار  بدیم  سرفه میکنه .امپول داره  وقتی  امپول  رو به  پاش میزنیم  گریه  میکنه .گوششو  که  معاینه  کنیم  به  زور گریه میکنه  قلبشو  که  گوشی  رو  میزاریم روش  صدا میده  .و  خلاصه  کلی  کار انجام  میده .

شبش  هم خونه  دوست همسری دعوت داشتیم که  پارسال  اومده  بودن دبی .دو تا  دختر  همسن و سال یاسی  جونم هم داشتن  که یاسی  خانم حسابی باهاشون بازی کرد و  بهش خوش گذشت .

فرداش  قرار  بود  داداشم  بیاد  دنبالمون که  بریم  هلند  که  یکی از اقوام  خیلی  اصرار  داشت  که  شام بریم خونشون  که هر چی خواستیم  قبول نکنیم  نشد و دیدیم  دارن ناراحت میشن .خلاصه  قرار  شد  داداشم  بیاد  و  شب  هم پیشمون باشه و فرداش  با  هم بریم  هلند که هم داداشم  تو  یک روز خسته نشه از رانندگی   و استراحتی  داشته باشه .که  داداش  جونم  ساعت  ۶  بعد از  ظهر بود که  رسید  و  بعد از  ۵  سال  همدیگر  و دیدیم  .بعدش حاضر  شدیم و همه با هم  رفتیم  مهمونی .اونا  هم  یه دختر کوچولو همسن  یاسی  جون داشتن  که  از  موقعی  که  رفتیم تا  این  دو تا همدیگرو  دیدن   با هم دوست  شدن  و  تا  آخر  مهمونی  با هم بازی  کردن و خوش گذروندن .

یاسی جون و ترنم  خانم

فردا  صبح  هم  بعد از خوردن  صبحانه  ساعت  ۱۰  با  زن دایی همسری خداحافظی کردیم  و  با داداش جونم  به طرف  هلند  به راه  افتادیم .

اینم  یه منظره قشنگ  از پنجره  خونه  زن دایی همسری

****************************

همه  جاهایی  که  رفتیم  برای  همشون  سوغاتی  بردم .یک  چمدون بزرگ  پر  سوغاتی  از  دبی  برده بودم  که از اخر  کم  هم  اومد  .ماشالله  فامیل و  اقوام   اونجا  خیلی  بودن . بیشترشون  ازمون  دلخور  شدن که نرفتیم خونشون.ولی خوب  وقتمون  کم بود  و  نمیشد  بیشتر از  ۶  روز  اونجا  باشیم .

خسته  شدین؟

اگه  زیاد نوشتم و حوصلتونو  سر  بردم  ببخشید  .

بقیه  داستان  رو  بعدا  مینویسم .

***********************

هامبورگ  بهتر از  سوئد  بود  ولی بازم اونجور که من فکر میکردم  نبود .شهری  شلوغ و  پر  رفت و امد  برعکس  سوئد که خیلی خلوت  و اروم بود .شهر  زیاد تمیزی نیست .از  روزی که  رفتیم  تا  اومدیم  بیشتر  روزاش  بارون  میومد .ساختمان هاش نو و شیک نبود  .خونه های  خیلی  کوچیک  و  ظاهر معمولی  .خونه ها رو اونجا  بر حسب  تعداد  نفرات  خانواده  اجاره  میدن .مثلا  اگه  یم خانواده  ۲ نفر باشن  حتما  باید  خونه  ۱  خوابه داشته باشن .یعنی  هیچ کس نمیتونه  خونه  بزرگ  برای خودش اجاره کنه  یعنی اجازه  نداره .اتاق خواب ها و پذیرایی هاشون  هم خیلی  کوچیک  بود .

******************************

یاسی خانمم  هم  مدرسشو میره و هفته  قبل  هم  امتحان  داشتن  و  منتظرم  نتیجشو ببینم .امیدوارم که  خوب داده باشه اولین  امتحاناتشو .